Συμβουλές για οδήγηση την νύχτα

Το καλοκαίρι η κυκλοφορία τα βράδια αυξάνεται. Δροσερή ατμόσφαιρα, όμορφα θερινά μαγαζιά, διάθεση για εξωστρέφεια θα μας φέρουν πολλές φορές πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Από την άλλη, τον χειμώνα νυχτώνει νωρίς οπότε για διαφορετικό λόγο, πάλι θα βρεθούμε -με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια-, βράδυ πίσω από το τιμόνι. Συνήθως η κίνηση το βράδυ είναι πιο αραιή, ωστόσο η πιθανότητα τρακαρίσματος αυξάνεται λόγω της χαμηλής ορατότητας. Στην Ευρώπη το 37% των τροχαίων συμβαίνουν τη νύχτα, συνεπώς καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί.

Τα φώτα είναι ο μεγαλύτερός μας σύμμαχος κατά τη βραδινή οδήγηση. Χωρίς αυτά δεν μπορούμε να καλύψουμε ούτε ένα μέτρο απόσταση. Χρησιμεύουν για να βλέπουμε αλλά και για να μας βλέπουν, συνεπώς πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση. Αυτό σημαίνει πως πρέπει αμέσως να αντικαθιστούμε τις καμένες λάμπες αλλά και να είναι πάντα καθαρά τα κρύσταλλα, ακόμα και αν το υπόλοιπο αυτοκίνητό μας είναι βρώμικο. Η απόδοσή των φωτιστικών σωμάτων μειώνεται δραματικά όταν δεν είναι καθαρά. Επίσης, στα φανάρια με διάφανα κρύσταλλα είναι πολύ σημαντικό να μην είναι θαμπά, κάτι που προκαλείται από την ακτινοβολία του ήλιου και την πολυκαιρία. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο ή φανοποιείο, ώστε να μας τα επαναφέρουν στην αρχική τους κατάσταση.

Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό μας έχει αυτόματη ενεργοποίηση των φώτων, εμείς δεν έχουμε να ασχοληθούμε με το άνοιγμά τους. Σε αντίθετη περίπτωση καλό είναι να είμαστε περισσότερο προληπτικοί. Δηλαδή, καλό είναι στη μείωση του φωτός (συννεφιά, βροχή, απόγευμα) να έχουμε ανοικτή την πρώτη σκάλα. Αυτό έχει να κάνει με την ασφάλειά μας, μιας και γινόμαστε ευκολότερα ορατοί από τους γύρω μας. Αντίστοιχα, μόλις η μείωση του φωτός ενταθεί (βαριά βροχή, ομίχλη, σκοτάδι) θα πρέπει να ανάψουμε άμεσα τη μεσαία σκάλα. Πολλοί οδηγοί καθυστερούν να ανάψουν τα φώτα ίσως από την υποσυνείδητη αίσθηση οικονομίας ή ακόμα και από αφηρημάδα. Εμείς προτείνουμε σε κάθε περίπτωση τη μέγιστη ασφάλεια, οπότε καλύτερα αναμμένα και ας μην είναι απαραίτητα!

Η πρόοδος στα φώτα των αυτοκινήτων είναι εντυπωσιακή. Εκτός από τους κοινούς λαμπτήρες υπάρχουν τα φώτα τεχνολογίας xenon αλλά και τα φώτα τεχνολογίας LED. Σε κάθε περίπτωση αξίζει να επενδύσουμε σε ένα πιο εξελιγμένο σύστημα μιας και αυτό μπορεί να μας σώσει σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Έχουμε δοκιμάσει αρκετά μοντέλα με φώτα νέας τεχνολογίας και σε κάθε περίπτωση έχουμε εντυπωσιαστεί από την αποτελεσματικότητά τους. Οδηγείς και νιώθεις μεγαλύτερη ασφάλεια, διακρίνοντας καθαρότερα το περιβάλλον αφού τα νέας τεχνολογίας φωτιστικά προσομοιώνουν καλύτερα το φως της ημέρας ενώ η διάχυση είναι πιο σωστή. Έτσι φτάνεις τελικά πιο ξεκούραστος στον προορισμό σου έχοντας δαπανήσει λιγότερη ενέργεια για να οδηγήσεις, αφού το 90% των πληροφοριών που χρειάζονται για την οδήγηση περνούν μέσα από τα μάτια.




Εκτός όμως από τα εξελιγμένα συστήματα φωτισμού υπάρχουν και νέες μέθοδοι διαχείρισης τους όπως  η νέα τεχνολογία, με το διακριτικό τίτλο "Έλεγχος Ενεργής Υψηλής Δέσμης Φώτων (Active High Beam Control)", της Volvo, που εδώ και αρκετά χρόνια μας εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις της στον συγκεκριμένο τομέα. Διαθέτει ένα πρωτοποριακό μηχανισμό που αποτρέπει πλήρως το συχνά επικίνδυνο φαινόμενο της στιγμιαίας "τύφλωσης" των αντίθετα διερχόμενων οδηγών και ενόχλησης αυτών που προπορεύονται. Αυτό επιτυγχάνεται με αυτόματη σκίαση μέρους της φωτεινής δέσμης. Το περιβάλλον οδήγησης παραμένει έντονα φωτισμένο, διατηρώντας όλα τα πλεονεκτήματα του άπλετου φωτισμού της μεγάλης σκάλας φώτων. Εξασφαλίζεται έτσι μία πλήρης και σαφής εικόνα των συνθηκών εμπρός από τον οδηγό, συμπεριλαμβανομένων των άκρων του δρόμου, όπου μπορεί να βρίσκεται ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο ή εμπόδιο, ένας πεζός ή κάποιο ζώο, χωρίς να ενοχλούνται οι υπόλοιποι οδηγοί.


Ο Έλεγχος Ενεργής Υψηλής Δέσμης Φώτων χρησιμοποιεί την κάμερα που βρίσκεται στην κορυφή του παρμπρίζ, πίσω από το μεσαίο καθρέφτη οπισθοπορείας. Πρόκειται για την ίδια κάμερα που χρησιμοποιείται για τη διαδικασία ανίχνευσης πεζών και τα συστήματα αυτόματης πέδησης. Η κάμερα αυτή ανιχνεύει τόσο τα αντίθετα διερχόμενα όσο και τα προπορευόμενα οχήματα και υπολογίζεται αυτόματα το ποσοστό και η θέση σκίασης που πρέπει να εφαρμοστεί στην υψηλή δέσμη φώτων. Η τεχνολογία δε, είναι τόσο ακριβής που το περιθώριο απόκλισης στον καθορισμό των οχημάτων δεν ξεπερνά τις 1,5 μοίρες!


Η πληροφορία σχετικά με την απαραίτητη σκίαση μεταδίδεται σε έναν προηγμένο μηχανισμό προβολικής τεχνολογίας, που είναι ενσωματωμένος στα φωτιστικά σώματα του αυτοκινήτου. Ένας μικροσκοπικός κύλινδρος με μεταλλικά τμήματα διαφόρων μεγεθών, προσφέρει τη δυνατότητα μεταβλητής σκίασης της φωτεινής δέσμης σε διάφορες θέσεις, ακριβώς στο βαθμό που χρειάζεται!


Σε δηλώσεις της, η Καθηγήτρια Λόττα Γιάκομπσον (Lotta Jakobsson), ειδική σε θέματα ασφάλειας στη Volvo Cars και συγκεκριμένα στο Κέντρο Ασφάλειας της Volvo (Volvo Cars Safety Centre), τόνισε ότι "η συγκεκριμένη τεχνολογία επιτρέπει την οδήγηση στο σκοτάδι ή σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού με την υψηλή σκάλα φώτων μόνιμα αναμμένη, χωρίς την ανάγκη να ρυθμίζουμε συνεχώς τα φώτα μας όποτε πλησιάζουμε προπορευόμενο ή μας προσεγγίζει αντίθετα διερχόμενο όχημα ή μοτοσικλέτα. Διατηρούμε πλήρη και σαφή εικόνα των συνθηκών μπροστά μας, συμπεριλαμβανομένων των άκρων του δρόμου, χωρίς να ενοχλούμε στο παραμικρό τους υπόλοιπους οδηγούς.